Saturday, November 7, 2009

Aktiviti 2: Tugasan 2- Jurnal

Tajuk jurnal 1: A First-Timer's Impressions Of Engaging In Action Research: A Case In Ethiopian Preservise Teacher Education.
Pengkaji : Adinew Tadesse Degago
Abstrak :
Kajian ini mengkaji impresi atau tanggapan sepuluh orang guru pendidikan siswazah sebelum menjalankan perkhidmatan di Universiti Haramaya, Ethiopia terhadap kajian tindakan yang mereka lakukan sebagai sebahagian daripada kursus praktikum mereka. Perubahan yang berlaku terhadap diri para guru tersebut dilihat dari sudut penglibatan, cabaran dan penemuan pengalaman yang bersifat positif.

Permasalahan kajian:
Pengkaji melihat persekitaran pendidikan berlaku percanggahan ideologi di antara guru-guru terhadap model pengajaran. Disebabkan tekanan kontroversi tersebut pengkaji merasakan sepatutnya guru mempunyai kemampuan dan kuasa dalam menentukan model pengajaran.
Sampel kajian:Pelajar-pelajar yang bakal berkhidmat sebagai guru yang mengambil kursus seminar pengajaran pada semester akhir di Universiti Haramaya, Ethiopia

Kaedah kajian tindakan yang digunakan (prosedur):
1) Pengkaji mengenalpasti masalah yang berlaku.
2) Kajian semula
3) Pengkaji merancang tindakan yang hendak dilakukan.
4) Pengaji mengumpul datan dan menganalisis data yang telah diperolehi.

Pengumpulan dan penganalisisan data:
Pengkaji mendapatkan maklumat secara dasar pada peringkat awal melalui jurnal pengajaran dan tugasan pelajar yang diberikan serta teks daripada perbincangan dalam talian. Selain itu, pengkaji menjalankan sesi temubual bersama dengan pelajar untuk membincangkan faktor dan bahagian-bahagian kursus yang membantu mereka dalam menjalankan kajian. Dalam masa yang sama, pengkaji turut menjalankan kajian tindakan dengan mengubah amalan-amalan pengajaran dalam kursus berikutnya sebagai penambahbaikan terhadap masalah yang dikaji.
Sokongan:
Kemmis (1983): pembentukan refleksi kendiri oleh penyelidik di dalam situasi sosial untuk mempertingkatkan secara rasional amalan pendidikan. Kajian tindakan ini lebih berkesan sekiranya dilakukan secara kolaboratif namun ia masih boleh dilakukan secara individu dan kadangkala kerjasama pihak luar. Dalam sistem pendidikan, kajian tindakan dilakukan untuk perkembangan kurikulum sekolah, perkembangan profesional, perkembangan program sekolah dan perkembangan sistem perancangan dan polisi.
******************************************************

Tajuk Jurnal 2: Who Is Conducting Teachers Research
Pengkaji : Debbie L. Hahs-Vaughn
: Karen L. Yanowitz.

Abstrak:
Dalam kajian ini. pengkaji telah memberi fokus terhadap aspek peranan dan sifat seorang guru yang terlibat dalam menjalankan sesuatu kajian dalam bidang pendidikan. Selain itu, kajian ini turut menyatakan manfaat yang diperoleh hasil daripada kajian yang dijalankan. Di samping itu, penyediaan persekolahan yang selesa dan sistematik oleh pihak pentadbiran turut membantu memberi idea kepada para guru dan ahli organisasi sekolah yang terlibat dalam kajian tersebut.

Permasalahan kajian:
Pengkaji mendapati jumlah guru yang terhad berbanding jumlah pelajar yang semakin ramai membataskan hasil kajian. Pengkaji mencari alternatif untuk melihat kesan dan perubahan masalah tersebut dari sudut sifat profesionalisme dan kredibiliti guru.

Sampel kajian dan setting kajian:
Terdapat 49,184 data bilangan guru digunakan untuk di analisis di mana 78.9 % adalah guru wanita dan 21.1 % adalah guru lelaki. Data ini diperoleh daripada Schools and Stating Survey (SASS). Tujuan kajian ini dijalankan untuk membangunkan sebuah model untuk meramalkan sikap guru dan juga sekolah terhadap perlaksanaan kajian tindakan itu.

Kaedah kajian tindakan yang digunakan (prosedur):
Pengkaji merangka 4 buah model sebagai proses kajiannya.
Model 1: Menguji hubungan antara sikap guru dan kemungkinan penyertaan guru secara individu ataupun mengikut kaedah kolaboratif.
Model 2 : Menerangkan peranan sekolah sebagai sebuah organisasi yang bertindak untuk menguji keberkesanan model 1.
Model 3 : Melihat penglibatan pembangunan profesion dan faktor yang mempengaruhi penyertaan oleh guru dalam sesuatu kajian.
Model 4 : Menguji pengaruh secara serentak antara pembanguan profesion dengan guru dan peranan sekolah dalam pembangunan yang dikaji.

Pengumpulan dan penganalisisan data:
Sistem SASS yang diguna pakai menggunakan rek bentuk persampelan kebarangkalian stratified. Pada peringkat permulaan, sekolah awam dipilih kemudian pada peringkat ke-2 pula, sampel yang diambil sama ada mengikut daerah atau negeri. Peringkat ke-3 ialah persampelan mengikut peringkat tertentu seperti permulaan, rendah dan atau pun secara gabungan sahaja.

Sokongan:
Mills (2003):
Kajian tindakan ialah pertaanyaan secara sistematik yang dikendalikan oleh guru sebagai penyelidik untuk mengumpulkan maklumat tentang cara pengendalian sekolah, bagaimana guru mengajar dan bagaimana pelajar belajar. Maklumat dikumpulkan dengan satu matlamat yang ingin dicapai, membina perkembangan refleksi, memberi perubahan yang positif kepada persekitaran sekolah dan amalan pendidikan secara umum, dan meningkatkan perkembangan positif pelajar.
**************************************************
Tajuk jurnal 3: Impact of an Action Research Instructional Model: Student Teachers as Reflective Thinkers
Pengkaji: Alcione N. Ostorga
: Veronica Lopez Estrada
: University of Taxes-Pan America

Abstrak:

Kajian ini menguji tahap kefahaman pelajar terhadap topik pemgajaran yang dijalankan oleh guru melalui kaedah pembacaan lisan (Round Robin Reading) di dalam kelas. Membaca menggunakan kaedah Round Robbin Reading (RRR) merupakan pendekatan secara memanggil nama pelajar secara rawak untuk membaca selepas seorang pelajar habis membaca dan pendekatan ini dilihat begitu berkesan.
Permasalahan kajian:
Dalam kajian ini, Pelajar dilihat tidak memahami topik pengajaran di dalam kelas melalui kaedah kuliah. Kebanyakkan guru lebih suka mengajar mengikut kehendak atau cara mereka sendiri sahaja iaitu kaedah kuliah. Latihan pembacaan secara lisan tidak pernah dijalankan di dalam kelas semasa proses P&P.

Kaedah kajian tindakan yang digunakan (prosedur):
1) Pengkaji mengenalpasti masalah yang berlaku.
2) Kajian semula
3) Pengkaji merancang tindakan yang hendak dilakukan.
4) Pengaji mengumpul datan dan menganalisis data yang telah diperolehi.

Pengumpulan dan penganalisisan data:
Pengkaji mengajar secara sistem kelas (Round Robin Reading) mengandaikan kaedah pembacaan secara lisan dilihat lebih berkesan berbanding kaedah pengajaran secara kuliah dan kebanyakan guru baru lebih cenderung untuk menggunakan kaedah tersebut berbanding latihan berlandaskan kajian yang telah dipelajari. Pengkaji membanding beza tahap kefahaman pelajar sebelum dan selepas mengajar secara sistem kelas (Round Robin Reading). Kajian mendapati guru mengetahui kaedah terbaik untuk mengubah strategi pengajaran kepada corak pengajaran berlandaskan pengkajian.

Sokongan :
Elliot (1991:69):
Kajian mengenai keadaan sosial dengan gambaran bagi meningkatkan kualiti tindakan bertujuan untuk menyalurkan penilain praktikal dalam situasi yang konkrit, dan kesahan teori atau hipotesis.

0 comments: