Thursday, December 10, 2009

Aktiviti 11: Tugasan 2: jurnal

Berdasarkan 3 jurnal, apakah pernyataan masalah dalam kajian dan bagaimana mereka melapor pernyataan masalah?

Tajuk jurnal 1: A First-Timer's Impressions Of Engaging In Action Research: A Case In Ethiopian Preservise Teacher Education.
Penulis : Adinew Tadesse Degago

Pernyataan masalah:
Pengkaji melihat persekitaran pendidikan berlaku percanggahan ideologi di antara guru-guru terhadap model pengajaran. Disebabkan tekanan yang dihadapi oleh guru-guru tersebut pengkaji merasakan sewajarnya guru mempunyai kemampuan dan kemahiran serta kreativiti dalam menentukan model pengajaran.

Kaedah Melapor Pernyataan Masalah:
Pengkaji melaporkan hasil maklumat yang diperoleh secara dasar pada peringkat awal melalui hasil jurnal pengajaran dan tugasan pelajar yang diberikan serta teks daripada perbincangan dalam talian. Dalam masa yang sama, pengkaji menggunakan hasil temubual bersama dengan pelajar untuk membuktikan beberapa faktor yang dikenalpasti dan bahagian-bahagian kursus yang membantu mereka dalam menjalankan kajian. Laporan keseluruhan memfokuskan kepada penambahbaikan terhadap permasalahan yang dikaji yang membawa kepada pengesyoran beberapa amalan pengajaran berkesan yang boleh digunakan oleh guru-guru yang mengambil kursus seminar pengajaran pada semester akhir di Universiti Haramaya, Ethiopia.


Tajuk Jurnal
2:
Who Is Conducting Teachers Research
Pengkaji : Debbie L. Hahs-Vaughn & Karen L. Yanowitz.

Pernyataan masalah:
Pengkaji mengenalpasti faktor jumlah guru yang terhad berbanding jumlah pelajar yang semakin ramai membataskan penghasilan kajian. Oleh itu, pengkaji mencari alternatif untuk melihat kesan dan perubahan masalah tersebut dari sudut sifat profesionalisme dan kredibiliti guru.

Kaedah Melapor Pernyataan Masalah:
Pengkaji melaporkan hasil kajian dengan menerangkan peranan sekolah sebagai organisasi yang digerakkan oleh penyertaan guru secara individu ataupun mengikut kaedah kolaboratif. Laporan merujuk beberapa peringkat untuk melihat perbandingan iaitu di peringkat daerah dan negeri dengan melibatkan sekolah rendah, menengah dan gabungan.

Tajuk jurnal 3: Impact of an Action Research Instructional Model: Student Teachers as Reflective Thinkers
Penulis : Alcione N. Ostorga
: Veronica Lopez Estrada
: University of Taxes-Pan America

Pernyataan masalah:

Pelajar dilihat tidak memahami topik pengajaran di dalam kelas melalui kaedah kuliah. Kebanyakkan guru lebih suka mengajar mengikut kehendak atau cara mereka sendiri sahaja iaitu kaedah kuliah. Latihan pembacaan secara lisan tidak pernah dijalankan di dalam kelas semasa proses P&P.

Kaedah Melapor Pernyataan Masalah:

Pengkaji mengajar secara sistem kelas (Round Robin Reading) mengandaikan kaedah pembacaan secara lisan dilihat lebih berkesan berbanding kaedah pengajaran secara kuliah dan kebanyakkan guru-guru baru lebih cenderung untuk menggunakan kaedah tersebut berbanding latihan berlandaskan kajian yang telah dipelajari.

0 comments: