Wednesday, October 28, 2009

TUGASAN 3 (i): Laporan Pembentangan Kajian Tindakan Kolokium Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah Ambilan Januari 2009

Tajuk Pembentangan:
Meningkatkan Pemahaman Pelajar Melalui Penggunaan Bahan bantu Mengajar Media Elektronik (Klip Video)

Nama Pembantang :
i) Siti Sarah Binti Udzir
ii) Nur Aznida Binti talib

1.0 Penyataan masalah:
a- Suasana pengajaran dan pembelajaran yang kurang menarik menyebabkan pelajar cepat bosan, mengantuk dan hilang tumpuan untuk belajar
b- Pelajar kurang berminat dengan penggunaan buku teks semata-mata semasa proses pengajaran dan pembelajaran
c- Pelajar memerlukan Bahan Bantu Mengajar yang menarik dan terkini

2.0 Metodologi, setting kajian dan sampel kajian:
a- Metodologi kajian yang digunakan dalam kajian ini adalah seperti berikut:
i) Mengenal pasti masalah dan merumuskan masalah pengajaran dam pembelajaran
berdasarkan beberapa kriteria yang ditetapkan:-
- Penilaian kendiri pengajaran yang lepas
- Pemerhatian guru
- kajian perpustakaan
ii) Merancang langkah-langkah penambahbaikan teknik pengajaran
- pemilihan kaedah (klip video)
- senarai semak pengumpulan data
iii) Melaksanakan kajian mengikut perancangan
- Melaksanakan kaedah yang telah dipilih
- mengumpul dan menganalisis data
- penilaian dan refleksi
iv) Membuat laporan dan menyebarkan maklumat
b- Setting kajian:
- kajian dijalankan secara kolaboratif diantara dua pengkaji yang menjalani latihan mengajar di Sekolah Sultan Alam Shah, Putrajaya.
- Dijalankan dalam tempoh empat masa bagi setiap mata pelajaran.
c- Sampel kajian:
- Sampel yang dipilih terdiri daripada 38 orang pelajar iaitu 17 orang pelajar tingkatan satu (Pendidikan Islam) dan 21 orang pelajar tingkatan empat (Biologi)

3.0 Pengumpulan dan Penganalisisan data:
a- Penialaian Kendiri
~ Semua rekod dan penilaian aktiviti pengajaran dan pembelajaran di catat di dalam buku persediaan mengajar bagi melihat penerimaan pelajar terhadap proses pengajaran dan
pembelajaran yang dijalankan
~ Berguna untuk mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh pelajar
dan juga guru yang mengajar
b- Pemerhatian
~ Pemerhatian dilakukan terhadap tingkah laku dan penglibatan pelajar semasa pengajaran dan pembelajaran dijalankan bagi melihat keberkesanan kajian yang dijalankan
c- Soal selidik
~ Guru mengajukan beberapa soalan khusus bagi mengetahui tahap dan minat pelajar terhadap kajian yang dijalankan.
~ Persoalan tertumpu kepada gaya pembelajaran sebelum, semasa, dan selepas kajian dijalankan bagi melihat perubahan tingkah laku dan minat pelajar
d- Temubual
~ Temubual dilaksanakan antara:
i) pengkaji dengan pelajar
ii) Pengkaji dengan rakan guru yang lain
~ Dilakukan bertujuan untuk mengetahui kaedah pengajaran guru serta pandangan guru terhadap tingkah laku pelajar semasa pengajaran dan pembelajaran dijalankan
e- Kuiz
~ Dijalankan dalan dua fasa:
i) Sebelum penggunaan video iaitu kaedah pengajaran tertumpu secara syarahan
ii) selepas penggunaan video
~ Bertujuan untuk membuat perbandingan antara dua fasa tersebut.

4.0 Implikasi kajian:
a- Perubahan tingkah laku pelajar dari mengantuk kepada fokus dan pemberian tumpuan
b- Pelajar aktif dalam perbincangan yang dijalankan
c- Prestasi pelajar meningkat melalui peningkatan markah kuiz yang dijalankan

5.0 Manfaat perkongsian ilmu melalui Kajian tindakan
a- Memberi saya input yang boleh digunapakai dalam kajian tindakan yang bakal dijalankan
b- Memahami situasi dan keadaan di sekolah
c- Perlu kreatif dan menggunakan daya fikir untuk mendapatkan maklumat yang benar- benar jitu dalam memperoleh hasil kajian
d- Setiap kajian tindakan yang dijalankan perlu mengikut tertib langkah kajian

"Holistik & versitil"







0 comments: