Wednesday, October 28, 2009

TUGASAN 3 (i): Laporan Pembentangan Kajian Tindakan Kolokium Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah Ambilan Januari 2009

Tajuk Pembentangan:
Meningkatkan Pemahaman Pelajar Melalui Penggunaan Bahan bantu Mengajar Media Elektronik (Klip Video)

Nama Pembantang :
i) Siti Sarah Binti Udzir
ii) Nur Aznida Binti talib

1.0 Penyataan masalah:
a- Suasana pengajaran dan pembelajaran yang kurang menarik menyebabkan pelajar cepat bosan, mengantuk dan hilang tumpuan untuk belajar
b- Pelajar kurang berminat dengan penggunaan buku teks semata-mata semasa proses pengajaran dan pembelajaran
c- Pelajar memerlukan Bahan Bantu Mengajar yang menarik dan terkini

2.0 Metodologi, setting kajian dan sampel kajian:
a- Metodologi kajian yang digunakan dalam kajian ini adalah seperti berikut:
i) Mengenal pasti masalah dan merumuskan masalah pengajaran dam pembelajaran
berdasarkan beberapa kriteria yang ditetapkan:-
- Penilaian kendiri pengajaran yang lepas
- Pemerhatian guru
- kajian perpustakaan
ii) Merancang langkah-langkah penambahbaikan teknik pengajaran
- pemilihan kaedah (klip video)
- senarai semak pengumpulan data
iii) Melaksanakan kajian mengikut perancangan
- Melaksanakan kaedah yang telah dipilih
- mengumpul dan menganalisis data
- penilaian dan refleksi
iv) Membuat laporan dan menyebarkan maklumat
b- Setting kajian:
- kajian dijalankan secara kolaboratif diantara dua pengkaji yang menjalani latihan mengajar di Sekolah Sultan Alam Shah, Putrajaya.
- Dijalankan dalam tempoh empat masa bagi setiap mata pelajaran.
c- Sampel kajian:
- Sampel yang dipilih terdiri daripada 38 orang pelajar iaitu 17 orang pelajar tingkatan satu (Pendidikan Islam) dan 21 orang pelajar tingkatan empat (Biologi)

3.0 Pengumpulan dan Penganalisisan data:
a- Penialaian Kendiri
~ Semua rekod dan penilaian aktiviti pengajaran dan pembelajaran di catat di dalam buku persediaan mengajar bagi melihat penerimaan pelajar terhadap proses pengajaran dan
pembelajaran yang dijalankan
~ Berguna untuk mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh pelajar
dan juga guru yang mengajar
b- Pemerhatian
~ Pemerhatian dilakukan terhadap tingkah laku dan penglibatan pelajar semasa pengajaran dan pembelajaran dijalankan bagi melihat keberkesanan kajian yang dijalankan
c- Soal selidik
~ Guru mengajukan beberapa soalan khusus bagi mengetahui tahap dan minat pelajar terhadap kajian yang dijalankan.
~ Persoalan tertumpu kepada gaya pembelajaran sebelum, semasa, dan selepas kajian dijalankan bagi melihat perubahan tingkah laku dan minat pelajar
d- Temubual
~ Temubual dilaksanakan antara:
i) pengkaji dengan pelajar
ii) Pengkaji dengan rakan guru yang lain
~ Dilakukan bertujuan untuk mengetahui kaedah pengajaran guru serta pandangan guru terhadap tingkah laku pelajar semasa pengajaran dan pembelajaran dijalankan
e- Kuiz
~ Dijalankan dalan dua fasa:
i) Sebelum penggunaan video iaitu kaedah pengajaran tertumpu secara syarahan
ii) selepas penggunaan video
~ Bertujuan untuk membuat perbandingan antara dua fasa tersebut.

4.0 Implikasi kajian:
a- Perubahan tingkah laku pelajar dari mengantuk kepada fokus dan pemberian tumpuan
b- Pelajar aktif dalam perbincangan yang dijalankan
c- Prestasi pelajar meningkat melalui peningkatan markah kuiz yang dijalankan

5.0 Manfaat perkongsian ilmu melalui Kajian tindakan
a- Memberi saya input yang boleh digunapakai dalam kajian tindakan yang bakal dijalankan
b- Memahami situasi dan keadaan di sekolah
c- Perlu kreatif dan menggunakan daya fikir untuk mendapatkan maklumat yang benar- benar jitu dalam memperoleh hasil kajian
d- Setiap kajian tindakan yang dijalankan perlu mengikut tertib langkah kajian

"Holistik & versitil"







Tuesday, October 27, 2009

PILIHAN BUKU ''KAJIAN TINDAKAN''


USING ACTION RESEARCH TO IMPROVE INSTRUCTION-An Interactive Guide For Teachers

Friday, October 23, 2009

TUGASAN KELAS : Kepentingan Kajian Tindakan Kepada para Pendidik

1) Mengenal pasti masalah yang timbul di sekolah dan mencari kaedah terbaik untuk mengatasinya
2) Memperbaiki kaedah pengajaran dan pembelajaran di sekolah supaya lebih efektif
3) Meningkatkan kualiti modal insan selaras dengan matlamat dasar pendidikan negara ke arah melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, jasmani, emosi, rohani dan sosial
4) Menjadi medium perubahan tingkah laku pelajar di sekolah
5) Membina kemahiran melakukan penyelidikan dalam kalangan pendidik
6) Mendapatkan penyelesaian berkenaan dengan masalah disiplin dan pengurusan bilik darjah
7) Melahirkan warga pendidik yang kreatif dan inovatif
8) Menambahbaik amalan secara teori dan praktikal
9) Menggalakkan pendidik menjadi seorang yang peka dan prihatin dengan setiap isu yang dibangkitkan di sekolah dalam satu-satu masa
10) Memperkembangkan lagi pengetahuan sedia ada dan menggalakkan penemuan idea baru yang lebih bernas serta berkualiti